
En mönsterskatt
Märta Måås-Fjetterström efterlämnade över 700 mönster. Med hennes skisser lever hantverket och kulturarvet vidare.
I samband med utställningen om och med Märta Måås-Fjetterströms verk, får vi lära känna textilkonstnärens arbeten närmare. Arbetsprocessen, från inspirationskälla till färdig matta, gick via hennes detaljrika skisser.
Märta Måås-Fjetterström målade undantagslöst sina skisser för mattor och vävnader i akvarell. Någon gång syns hela mattan men oftast är endast en del av helheten målad, resten antytt med några snabba drag av penna eller pensel.
Akvarellen visar ofta tydligt om mönstret är avsett för en fast röllakanmatta, en sammetslen tung flossa eller ett skirt böljande draperi.
Endast akvarellskissen fungerar inte att arbeta efter i vävstolen. På arbetsritningen, målad i akvarell på rutpapper har Märta Måås-Fjetterström eller en medarbetare ritat ut hela mattan. Här kan väverskan få all information om mönsterformer, rätt täthet och kvalité.
Ingen matta är identisk, det finns alltid plats för väverskans personlighet att tolka – men under ansvar och med respekt för konstnärens skiss.
Mer om Märta Måås-Fjetterström
Läs om kulturarvet hon efterlämnade
Panelsamtal/föredrag om Märta Måås
Se ett urval skisser och mattor i Arkiv
Toppbilden: Montage; porträtt Märta Måås-Fjetterström (1873–1941) vid sitt arbetsbord / skiss av Svarta Trädgårdsmattan 1923. Ur Märta Måås-Fjetterström AB:s arkiv och samlingar.

Detalj av mattan Ståndaren, ur de kungliga samlingarna. Mattan ses i utställningen som öppnar i oktober 2019. Foto: Sanna Argus Tirén/Kungligaslotten.se

Märta Måås-Fjetterströms akvarellskiss av flossamattan Ståndaren till M/S Kungsholm 1928. Foto: Anette Nilsson

Märta Måås-Fjetterströms verksamhet låg Kungens farfar och farfars far varmt om hjärtat och de beställde ett betydande antal mattor. På bilden ses Gustav VI Adolf på besök hos Märta Måås-Fjetterströms verkstad i Båstad 1970. Foto: Hans Karlsson