KAYO MPOYI

Född 1986

"Alla texter jag skrivit börjar med en utforskning bara handen kan göra. I flera år sökte jag ett sätt att skriva min första bok. När jag testade att berätta berättelsen som en serieroman lossnade det. Att teckna visade sig vara det jag behövde göra för att kunna komma åt sådan jag ännu inte kunnat verbalisera. Därför är teckningen ett sätt att gräva fram förlorad historia, en form av arkeologi, en utgrävning där mina tankar, drömmar och känslor är ekon, lämningar, reflektioner av dem som kom före mig.

Min konstnärliga praktik bygger på denna avkodning. Under mitt första år på konstskolan arbetade jag med Etnografiska museet i Stockholm. Genom att rita av föremålen från Kongo hoppades jag lära handen sådant som gått förlorat. Sedan har jag låtit handen teckna av bilder ur ett personligt arkiv, min mors fotografier. Handen har lärt sig något från objekten och det syns i trycken, det syns i hur jag kodar av fotografierna."

Kayo studerar vid det femåriga programmet i fri konst vid Kungl. Konsthögskolan och har sedan tidigare en kandidatexamen från Umeå universitet i Medier och kommunikation, inriktning kognitionsvetenskap och pedagogik. Kayo har även studerat vid Biskops Arnös författarlinje.

Kayo Mpoyi Den Tänkande Handen teckning utställning

KAYO MPOYI

Kayo Mpoyis bidrag till teckningstävlingen består av sju verk skapade 2020–2022.

Linileumtryck, linoleumplatta, kol, bläck, text, foto.

1. Mwanetu, Vår släkting – Ord som inte försvinner under tryck

2. Koko, Gammelmormor – Ord som inte försvinner under tryck

3. Mwana Mulume, Pojken – Ord som inte försvinner under tryck

4. Minnesarbete – Systrar, att teckna av min mors fotografier

5. Minnesarbete – Mor och jag, att teckna av min mors fotografier

6. Minnesarbete – Gammelmormor – Att koppla ihop två arkiv

7. Dinanga, Kärlek – Ord som inte försvinner under tryck


Klicka på bilderna i bildspelet ovan eller scrolla ned på sidan för att se verken i rätt proportion.
Det kan ta en liten stund innan bilderna laddas upp. Verken kan zoomas in och förstoras via symbolerna.

URVALSKOMMITTÉNS MOTIVERING:
Kayo Mpoyi är en skrivande tecknare med litterär och arkeologisk blick. Över egna texter och sparade fotografier tecknar Kayo fram familjeminnen från ett avlägset Kinshasa. I det emotionella gränslandet mellan text och bild förmedlar Kayo med styrka känslan av ett långsiktigt forskningsarbete som alldeles nyss tagit sin början.

Mwanetu, Vår släkting – Ord som inte försvinner under tryck
Linoleumtryck och text, 2021. Originalstorlek 29,7 x 21 cm.
Koko, Gammelmormor – Ord som inte försvinner under tryck
Linoleumtryck och text, 2021. Originalstorlek 29,7 x 21 cm.
Mwana Mulume, Pojken – Ord som inte försvinner under tryck
Linoleumtryck och text, 2021. Originalstorlek 29,7 x 21 cm.
Minnesarbete – Systrar, att teckna av min mors fotografier
Linoleumtryck och linoliumplatta, 2022. Originalstorlek 21 x 15 cm.
Minnesarbete – Mor och jag, att teckna av min mors fotografier
Bläck och linoleumtryck, 2021. Originalstorlek 29,7 x 42 cm.
Minnesarbete – Gammelmormor – Att koppla ihop två arkiv
Collage, kolteckningar och fotografier, 2020. Originalstorlek 29,7 x 42 cm.
Dinanga, Kärlek – Ord som inte försvinner under tryck
Linoleumtryck och text, 2021. Originalstorlek 29,7 x 21 cm.