Historik

Drottningholms slotts historia börjar på 1500-talet. Här kommer en kort historisk översikt från den tiden och fram till i dag.

1500-talet

På slutet av 1500-talet byggde kung Johan III ett litet slott till drottning Katarina Jagellonica. Slottet hade två våningar med torn och fick namnet Drottningholm.

1600-talet

År 1661 förstördes Drottningholms slott i en brand. Arkitekten Nicodemus Tessin (den äldre) fick i uppdrag att rita på ett nytt slott.

Det här var under en period när Sverige var en stormakt. Slottet skulle därför inredas i en storslagen stil som passar en stormakt. Inredningsstilen som valdes kallas barock. När arkitekten dog 1682 fick hans son Nicodemus Tessin (den yngre) ta över och göra färdigt slottet.

1700-talet

1744 fick prinsessan Lovisa Ulrika Drottningholms slott som bröllopspresent i samband med att hon gifte sig med Adolf Fredrik. Under Lovisa Ulrikas tid på Drottningholm hade slottet en guldålder. Hon bjöd in poeter, konstnärer, vetenskapsmän och författare som hon umgicks med på Drottningholm. På den här tiden byggdes biblioteket. Det räknas som ett av Sveriges vackraste rum.

År 1777 flyttade kung Gustav III in på Drottningholm. Gustav III skapade den Kinesiska salongen. Han beställde också möbler av Sveriges främsta möbelskapare. Men när Gustav III dog 1792 tog Drottningholms guldålder snart slut.

1800-talet

Under kung Oskar I:s och drottning Josefinas tid fick Drottningholm nytt liv. Denna kung och drottning inredde bland annat den så kallade rikssalen.

Kungarna Oskar II, Gustaf V och Gustaf VI Adolf bodde också långa perioder på Drottningholm. Även de har påverkat hur slottets inredning ser ut.

1900-talet

1981 blev Drottningholms slott permanent bostad för första gången. Då flyttade Carl XVI Gustaf och Drottning Silvia in här.

Bilden ovan:
Drottningholms slott på
1600-talet.
Foto: Kungliga biblioteket

Drottningholms slott ligger vid Mälarens strand. Slottet är i dag bostad för Carl XVI Gustaf och Drottning Silvia. Foto: Alexis Daflos/Kungligaslotten.se

Inför besöket

På Drottningholms slott kan du vandra runt på egen hand, men att följa med på en visning gör besöket till en extra upplevelse.

Läs mer

Ta med barn och barnbarn på en utflykt till Drottningholm. Här kan ni gå på lejonsafari, leta efter guld och upptäcka växter.

Läs mer

Kommande händelser

Upplev en stämningsfull julmarknad på Drottningholm med hantverk och delikatesser. Den andra helgen i advent arrangeras traditionsenligt ...

Läs mer
Nyår på Drottningholm 31 dec – 6 jan 2020

Från nyårsafton till och med trettondag jul är Drottningholms slott öppet dagligen. Ta med familjen och upptäck Sveriges första världsarv.

Köp biljett

Upptäck mer om Drottningholms slott

Två drottningar har präglat Drottningholm –Hedvig Eleonora som byggde slottet under stormaktstiden och Lovisa Ulrika som på 1700-talet to...

Läs mer

Drottningholms slottspark är öppen året runt. Här vandrar du genom historiska stilideal från 1600-talets barock till engelsk park på sent...

Läs mer

Drottningholms slottskyrka invigdes 1730 och har sedan dess använts kontinuerligt. Arkitekter är Tessin och inredningen är signerad Carl ...

Läs mer

”Han förde mig vid sidan om lustträdgården och jag blev överraskad att där plötsligt stå inför ett verkligt feeri, ty kungen hade låtit u...

Läs mer

I det gamla maskinhuset vid Kina slott hade konstnären Evert Lundquist sin ateljé. Numera är ateljén museum med oljemålningar, koltecknin...

Läs mer

Välkommen till en butik utöver det vanliga. Slottsboden är en unik present- och souvenirbutik belägen i besökscentret vid Drottningholms ...

Läs mer

Artiklar och film

Hedvig Eleonoras paradsängkammare är en av höjdpunkterna på Drottningholms slott. Följ med på en virtuell visning i ett av landets mest p...

Läs mer

Välkommen med din skolklass till historiska miljöer där historia fortfarande skapas. En vasaborg, ett hovstall, ett världsarv och ett kun...

Läs mer

Drottning Hedvig Eleonora byggde Drottningholms slott under stormaktstiden och prakt var ett sätt att befästa makten. Till de parkfullast...

Läs mer

Kundservice

Öppettider: Stängt

Många frågar om

  • Kan jag ta mig fram med rullstol/rullator vid de kungliga besöksmålen?

    Förutsättningarna skiljer sig åt beroende på besöksmål. Läs mer under kategorin "Inför besöket" på respektive plats, eller kontakta bokningen på 08-402 61 00.

  • När är Drottningholmsparken öppen?

    Parken är öppen dygnet runt, fri entré.

  • Går det att gifta sig på de kungliga slotten?

    Ja, Drottningholms slottskyrka, Rosersbergs slottskapell, Strömsholms slottskapell samt Ulriksdals slottskapell går att boka för vigsel. Läs mer här.öppnas i nytt fönster

    Riddarholmskyrkan kan ej bokas för vigsel.

  • Kan jag gå med min hund i Drottningholmsparken?

    Ja, om den hålls kopplad. På ett begränsat inhägnat område, ön Ormholmen i den engelska parken, kan hunden dessutom släppas fri.

  • Vilken valuta kan jag betala med?

    Det går att betala med svenska kronor (SEK), Euro och Dollar. För Euro och Dollar accepteras endast sedlar och växel ges i svenska kronor. Det går också bra att betala med betalkort.

    På Hovstallet går det att betala med svenska kronor och med betalkort, men inte med Euro och Dollar.

Fler frågor och svar