Nationalstadsparken, Fjäderholmarna

Sveriges första nationalstadspark ligger mitt i Stockholm.
I den ingår Kungliga Djurgården med Haga, Ulriksdal och Brunnsviken.

Nationalstadsparken är ett historiskt landskap av betydelse för kulturarvet,
för stadens natur och för människors avkoppling.

Parken är öppen året om och här finns också många sevärdheter
som museer, slott, byggnader och statyer.

Även ön Fjäderholmarna är del av Nationalstadsparken.
Under sommarhalvåret kan du göra dagsutflykter hit.

Inför besöket

Upplev historien och sevärdheterna på södra Djurgården, i Hagaparken och Ulriksdals slottspark med vår promenadapp.

Läs mer

Ladda hem kartor över norra och södra Djurgården, för Ulriksdals slottspark och Fjäderholmarna.

Läs mer

Kommande händelser

Under en digital visning får du besöka slottsköket på Ulriksdal. Det blir en specialkväll om livet som tjänstefolk – från Karl XV:s tid t...

Biljetter

Ulriksdals vackra slottspark fylls med hantverk och delikatesser från lokala aktörer under höstmarknaden i dagarna två.

Läs mer

Välkommen till en kväll om de kungliga slottens skulpturmuseer: Gustav III:s antikmuseum, Museum de Vries och Orangerimuseet i Ulriksdal....

Biljetter

Upptäck mer om Kungl. Nationalstadsparken

Världens första nationalstadspark har rötter sen före Christofer Columbus. Här lever natur, kultur och nöjen i samklang, något som gör pa...

Läs mer

Kungliga Djurgården är Stockholms mest välbesökta rekreationsområde. Området är unikt vad gäller enskilda natur-, kultur- och friluftsvär...

Läs mer

Området Haga/Brunnsviken är en del av den kungliga nationalstadsparken. Hagaparken är kanske Sveriges främsta exempel på en "engelsk park".

Läs mer

Den kungliga nationalstadsparken sträcker sig ända till området Ulriksdal. Här finns ett kungligt slott med en vidsträckt slottspark.

Läs mer

Fjäderholmarna – Stockholms närmsta skärgårdsöar – är ett populärt och uppskattat besöksmål för både stockholmare och turister. Här njute...

Läs mer

Besök Gustaf VI Adolfs grav under jubileumsdagarna. Den kungliga begravningsplatsen ligger på en udde i Brunnsviken och utgör sista vilor...

Läs mer

Artiklar och film

Upptäck de kungliga parkerna! Här möts natur och kultur, historia och nutid. Parkerna är öppna året om, dygnet runt.

Läs mer

Kungl. Djurgårdens förvaltning har gjort en kartläggning av parkens 200-åriga historia. Med stöd av gamla arkiv, trädgårdsarkeologi och m...

Läs mer

Appen Kungliga promenader bjuder på natursköna promenader genom flera av våra kungliga parker. Nu finns även en guide till Hagaparken ...

Läs mer

Kundservice

Öppettider: