Nationalstadsparken, Fjäderholmarna
Sveriges första nationalstadspark ligger mitt i Stockholm.
I den ingår Kungliga Djurgården med Haga, Ulriksdal och Brunnsviken.
Nationalstadsparken är ett historiskt landskap av betydelse för kulturarvet,
för stadens natur och för människors avkoppling.
Parken är öppen året om och här finns också många sevärdheter
som museer, slott, byggnader och statyer.
Även ön Fjäderholmarna är del av Nationalstadsparken.
Under sommarhalvåret kan du göra dagsutflykter hit.
Inför besöket
Upplev historien och sevärdheterna på södra Djurgården, i Hagaparken och Ulriksdals slo...
Ladda hem kartor över norra och södra Djurgården, för Ulriksdals slottspark och Fjäderh...
Upptäck mer om Kungl. Nationalstadsparken
Världens första nationalstadspark har rötter sen före Christofer Columbus. Här lever na...
Kungliga Djurgården är Stockholms mest välbesökta rekreationsområde. Området är unikt v...
Området Haga/Brunnsviken är en del av den kungliga nationalstadsparken. Hagaparken är k...
Den kungliga nationalstadsparken sträcker sig ända till området Ulriksdal. Här finns et...
Fjäderholmarna – Stockholms närmsta skärgårdsöar – är ett populärt och uppskattat besök...
Den kungliga begravningsplatsen ligger på en udde i Brunnsviken och utgör sista vilorum...
Artiklar och film
Monumentala djurskulpturer tar över Stockholms historiska landskap. Italienska konstnär...
Till sitt lustslott Rosendal lät Karl XIV Johan beställa en monumental praktpjäs i gran...
Spännande saker händer oftast tidiga morgnar, ibland när det skymmer. Ibland jagar både...