Riddarholmskyrkan

Riddarholmskyrkan ligger på Riddarholmen i Stockholm. Där ligger svenska kungarna begravda.

Riddarholmskyrkan är från medeltiden för omkring 800 år sedan. Det är den enda kyrkan i Stockholm från medeltiden.

Här ligger kungarna Magnus Ladulås och Karl Knutson Bonde begravda.

Här ligger också alla kungar från Gustav den andre Adolf fram till Gustav den femte, som var den siste svenska kungen som begravdes i Riddarholmskyrkan.

Riddarholmskyrkan är öppen på somrarna och vid särskilda tillfällen, till exempel konserter.

Bilden ovan:
Riddarholmskyrkan.
Foto: Dick Norberg/Kungligaslotten.se

Inför besöket

För större sällskap rekommenderar vi en förbokad visning med egen guide. Visningen kan ges på svenska, lätt svenska eller engelska.

Läs mer

Kommande händelser

Nattvandra i Stockholms enda bevarade medeltida klosterkyrka till toner av historisk musik. Under Kulturnatten är Riddarholmskyrkan öppen...

Läs mer

Stor och hemlighetsfull tornar den upp sig, Riddarholmskyrkan, Stockholms äldsta bevarade byggnad. Den ruvar på hemligheter som vi än ida...

Biljetter

Upptäck mer om Riddarholmskyrkan

Riddarholmskyrkan har en lång historia som sträcker sig tillbaka till 1270, då Franciskanerklostret grundades på det som idag är Riddarho...

Läs mer

Med undantag för drottning Kristina har de svenska regenterna från Gustav II Adolf fram till Gustaf V fått sitt sista vilorum i Riddarhol...

Läs mer

1858–60 uppfördes detta gravkor för den ännu idag regerande dynastin Bernadotte. I den storslagna sarkofagen av granitell vilar Karl XIV ...

Läs mer

Den kungliga begravningskyrkan på Riddarholmen är även en ordenskyrka. Vid frånfället av en riddare av Serafimerorden hedras denne med en...

Läs mer

Riddarholmskyrkan är en svensk kungagrav. Fram till 1950 kom sjutton regenter att bli begravda här. Kyrkan döljer många historiska hemlig...

Läs mer

Artiklar och film

Sommarsäsongen 2025 öppnar samtliga kungliga besöksmål! Besök historiska miljöer där kungligheter tillbringat många vår- och sommardagar....

Läs mer

Årskortet är din nyckel till det kungliga kulturarvet. Besök tio kungliga slott – när du vill, hur många gånger du vill*. Guidade visning...

Läs mer

Prinsessan Birgitta förs till den sista vilan den tredje söndagen i advent. Samma dag hedras Prinsessan med serafimerringning i Riddarhol...

Läs mer

Kundservice

Öppettider: Stängt