Rosendals slott
Rosendals slott ligger på Djurgården i Stockholm.
Det byggdes för snart 200 år sedan åt kung Karl den fjortonde Johan.
Rosendals slott är ett lustslott som man bodde i på sommaren
och där man vilade sig och roade sig. Det har aldrig varit en riktig bostad.
Till stor del är slottet likadant som det var när det byggdes.
Det är gjort i typisk empirestil, så kallad Karl Johans-stil.
Det är en stil med ganska överdrivna former, hårda och kalla färger och mörka träslag.
Slottet är öppet på sommaren och då visar guider runt i slottet.
Bilden ovan:
Rosendals slott.
Foto: Raphael Stecksén/Kungligaslotten.se
Upptäck mer om Rosendals slott
Till stor del står Rosendal än i dag som det gjorde under Karl Johans och Oskars dagar, vilket gör Rosendal till ett unikt dokument över ...
Läs merUpptäck byggnaderna på Rosendal som Karl XIV Johan lät uppföra på 1800-talet. På Rosendal finns ett skyltprogram som berättar om byggnade...
Läs merUpptäck de monumentala skulpturerna på Kungliga Djurgården. Här skapas en permanent skulpturpark i området Rosendal. Sommaren 2025 förvär...
Läs merKungliga Djurgården är Stockholms mest välbesökta rekreationsområde. Området är unikt vad gäller enskilda natur-, kultur- och friluftsvär...
Läs merKungliga Nationalstadsparken sträcker sig över en mil, från Djurgården i söder till Ulriksdal i norr. Parken innefattar Södra och Norra D...
Läs merArtiklar och film
Årskortet är din nyckel till det kungliga kulturarvet. Besök tio kungliga slott – när du vill, hur många gånger du vill*. Guidade visning...
Läs merInför varje sommar öppnas slotten upp ur sin vinterdvala. Säsongsvård är en viktig del i arbetet att bevara och bibehålla interiörer och ...
Läs merKungl. Djurgårdens förvaltning har gjort en kartläggning av parkens 200-åriga historia. Med stöd av gamla arkiv, trädgårdsarkeologi och m...
Läs mer