Rosendals slott
Rosendals slott ligger på Djurgården i Stockholm.
Det byggdes för snart 200 år sedan åt kung Karl den fjortonde Johan.
Rosendals slott är ett lustslott som man bodde i på sommaren
och där man vilade sig och roade sig. Det har aldrig varit en riktig bostad.
Till stor del är slottet likadant som det var när det byggdes.
Det är gjort i typisk empirestil, så kallad Karl Johans-stil.
Det är en stil med ganska överdrivna former, hårda och kalla färger och mörka träslag.
Slottet är öppet på sommaren och då visar guider runt i slottet.
Bilden ovan:
Rosendals slott.
Foto: Raphael Stecksén/Kungligaslotten.se
Inför besöket
Följ med på en guidad tur och hör om slottets kungliga historia, byggnadshistoria och b...
För större sällskap rekommenderar vi en förbokad visning med guide. Visningen kan ges p...
Upptäck mer om Rosendals slott
Till stor del står Rosendal än i dag som det gjorde under Karl Johans och Oskars dagar,...
Upptäck byggnaderna på Rosendal som Karl XIV Johan lät uppföra på 1800-talet. På Rosend...
På Södra Djurgården uppfördes åren 1823–27 Rosendals slott för kung Karl XIV Johan. En ...
Upptäck de monumentala skulpturerna på Kungliga Djurgården. Här skapas en permanent sku...
Kungliga Djurgården är Stockholms mest välbesökta rekreationsområde. Området är unikt v...
Kungliga Nationalstadsparken sträcker sig över en mil, från Djurgården i söder till Ulr...
Artiklar och film
Appen ’Kungliga promenader’ (Royal Walks) guidar dig i våra kungliga parker, på plats e...
På Rosendalsterrassen där Karl XIV Johan planerade för ett konstmuseum 1830, står en mo...
Sommarsäsongen 2025 öppnar samtliga kungliga besöksmål! Besök historiska miljöer där ku...